Propagační předměty máme především spojeny s marketingem ryze současným. O novinku se nicméně nejedná. Jak vlastně reklamní předměty vznikly?
První propagační předměty se objevily během prezidentské kampaně
Tričko s logem nebo propisovačka opatřená jménem firmy evokují samozřejmě především jméno dotyčné značky. Málokdo se však hlouběji zamýšlí nad tím, co vlastně vedlo k tomu, že dnes tyto propagační předměty běžně kolem sebe vídáme. Jejich historie je přitom velmi zajímavá.
Ty vůbec první se objevily ve Spojených státech, a to v roce 1789 během prezidentské kampaně George Washingtona. Jednalo se o odznáčky, které se původně přímo našívaly na oděvy, později se ale typické placky opatřily zavíracími špendlíky a v této podobně prakticky zůstaly až dodnes.
Tehdejší předchůdci dnešních reklamních předmětů měly velký úspěch a svět se je tak „naučil“ používat i dál. Už na počátku 19. století se objevovaly reklamní kalendáře a dřevěné výrobky, jako byla třeba pravítka, ale až do konce 19. století neexistoval žádný organizovaný průmysl pro tvorbu a distribuci tohoto segmentu.
Kdo byl otcem reklamních předmětů

Muž považovaný za otce reklamních produktů v dnešním slova smyslu se jmenoval Jasper Meek, a jednalo se o novináře a tiskaře původem z Ohia. Koncem 19. století začal Meek distribuovat tašky na knihy z pytloviny do místních škol, aby propagoval své noviny a udržel podnik v chodu v dobách, kdy se mu příliš nedařilo.
Nápad se ujal a po Meekovi začali opakovat využívání podobného způsobu propagace i mnozí další majitelé různých podniků. Na počátku 20. století proto vykrystalizoval i nápad vytvořit oborové sdružení pro propagační výrobky. Vznikla tak Promotional Products Association International fungující až dosud.
A propagační předměty nezmizely ani v době moderní. Statistiky ukazují, že se naopak jedná pro podniky o jednu z cenově nejefektivnějších možností propagace vlastních značek. A platí to i v tuzemsku. Přesvědčí vás o tom společnost UniMark.